۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

تو هم گریه کردی؟


اولین انیمیشنی که احساسات منو تحریک کرد، انیمیشن up بود، اون 20 دقیقه اول چنان منو میخکوب کرده بود حتی نتونستم پلکامو بهم بزنم! بعد اون 20 دقیقه یه بغض گلومو گرفته بود، اما طنز بعد اون 20 دقیقه باعث شد کم کم از بار اندوهیگینی فیلم کم بشه، و در آخر مثل تمام انیمیشن های پیکسار و والت دیزنی، یک پایان خوب که همه رو راضی میکرد.

اما بعد از دیدن این انیمیشن، از همون اول آدمو با خودش همراه میکنه کم کم در کنار لبخندی که رو لبت میاره یه غمی تو دلت میکاره اواخرش اشکتو در میاره، آخرشم میشنی زار زار گریه میکنی! ای لعنت به من! هنوزم بعد این مدت هم که بهش فکر میکنم اشک تو چشام جمع میشه آخرین باری که اینطوری شدم بعد دیدن فیلم "درباره الی" بود که دربارش قبلن توضیح داده بودم.

 به جرات میتونم بگم این انیمیشن بهترین انیمیشنی بوده تا به حال دیدم! یه داستان فوق العاده که بیشتر به درد بزرگسال ها میخوره تا کودکان! انیمیشن "مری و مکس" میتونه یه رقیب جدی واسه  up باشه، داستان این انیمیشن داستان یک دختر 8 ساله است که در استرلیا زندگی میکنه و سوالات زیادی در ذهنش داره وبه طور اتفاقی اسم و آدرس مکس رو که در نیویورک زندگی میکنه رو از دفتر پست محلشون پیدا میکنه و سعی میکنه با نوشتن یک نامه با او دوست بشه و جواب سوالاتش رو با کمک مکس پیدا کنه، اما مکس دچار یک سندرم عصبی است به نام آسپرگر و سوالات مری، او رو دچار حملات عصبی میکنه، اما از اونجایی که مکس تنهاست و دوست چندانی نداره، سعی میکنه با فکر خودش، یکی یکی به سوالات مری جواب بده و با او دوست بشه و اگه مری مشکلی داشت با راه حلهای خودش به مری کمک کنه، اما سوالات مری تمومی نداره و سوالاتش هر دفعه از دفعه قبل بیشترمیشه و این سوالات حملات عصبی سندرم رو درمکس بیشتر تشدید میکنه، سوالات کودکانه مری خاطرات تلخ کودکی مکس را که سالها بود فراموش کرده بود رو دوباره براش یادآوری میکنه .

چون این انیمیشن توسط یک گوینده روایت میشه و فیلم پراز گفتگوهای زیبای بین مری ومکس است، فیلم پر دیالوگی است. دیالوگهای فلسفی، زیبا، قصار، خارق العاده و محشر! .

قسمتی از دیالوگها رو که از ویکی پدیا گرفتم رو بخونید:
 "من در یک خانواده یهودی بدنیا آمدم. و قبلا به خدا اعتقاد داشتم. اما از وقتی که کتاب های زیادی خوندم، بهم ثابت شد که خدا ساخته تصورات منه
مردم به خدا اعتقاد دارن. چون سوال‌های پیچیده‌شون جواب داده میشه. مثل اینکه جهان چگونه شکل گرفته؟ آیا کرم‌ها به بهشت میرن؟ و اینکه چرا پیرزن‌ها موهاشون آبیه.
با اینکه من یک کافر هستم. اما کلاه یهودیتم را سرم میکنم. تا مغزم را گرم نگه داره.
هیئت منصفه اعضای برجسته اجتماع هستند. که تا حالا قتلی را مرتکب نشدند.
مردم بعضی وقت‌ها باعث سردرگمی من می‌شوند. اما من سعی میکنم بهشون اهمیت ندم.
انسان‌ها از نظر من جالبن. اما فهمیدنشون برام سخته.
از نظر مردم من گستاخ و بی نزاکتم. من نمیدونم چرا صداقت را با بی نزاکتی اشتباه میگیرند؟ شاید برای همین من هیچ دوستی ندارم.
مکس نمیتونست بفهمه، که چرا اون شهره خاص و عام شده. در حالی که بقیه نرمال حساب میشن.
انسان ها در طول تاریخ بی منطق بودن. چرا وقتی بچه‌های گرسنه در هند زندگی میکنند. مردم غذا‌هاشون را می‌اندازن دور؟
اول عاشق خودت باش
تو را به این خاطر می‌بخشم که کامل نیستی. تو هم ناکاملی، مثل من. تمامه انسان‌ها کامل نیستند.
وقتی جوون بودم دوست داشتم هرکسي دیگه‌ای باشم. بجز خودم. دکتر برنارد گفت اگر توی یک جزیره تنها بودم، مجبور می‌شدم به همنشینی با خودم عادت کنم.گفت باید با خودم کنار بیام. با تمامه عیب و نقص‌ها، ما خودمون عیب و نقص‌ها را انتخاب نمیکنیم.اونا بخشی از وجود ما هستند و باید با‌هاشون کنار بیایم."

و یک چیز خیلی خوب دیگه در این انمیشن موسیقی فوق العاده اون هست وداستانش هم براساس یک داستان واقعی نوشته شده این قضیه رو بعد از دیدن فیلم و سر زدن به سایت خود فیلم فهمیدم. از کارگردان مری ومکس یعنی آقای آدام الیوت قبلن انیمیشن کوتاه Uncle رو دیده بودم وسبکش رو خیلی پسندیده ام او همیشه برای ساخت انیمیشن از عروسکهای خمیری استفاده میکنه وکارکترهای انیمیشن های او حالتی خاکستری دارند.
این انیمیشن توسط کمپانی آیکون ارائه شده و گوینده ای اون، مری: خانم اریک بنا و مکس: بازیگر مورد علاقم فیلیپ سیمور هافمن هستن.
نا گفته نمونه انیمیشن های Up و Mary & Max یک رقیب بزرگ دیگه هم دارن به نام Fantastic Mr. Fox که البته منتقدان خیلی تعریف کردن اما تماشاگران خیلی نپسندیدنش! اما منکه خیلی دلم میخواد ببینم این یکی دیگه چیه! ولی فقط به اسم گوینده هاش نگاه کنین وببینید سرتون سوت نمیکشه؟!! : جرج کلونی، مریل استریپ، بیل موری!

پی نوشت: به شدت نگران داروگ هستم، فقط دعا میکنم اتفاقی نیفته، دعا کنید! :(

۱۰ نظر:

  1. خب اولا که دلم رو آب انداختي. آخه من عاشق انيميشنم.

    دوما منم نگران داروگ شدم. دعا هم کردم.آره؛ کاش اتفاقي نيفته!

    پاسخحذف
  2. oh alirezaye aziz
    ma ham gerye kardim
    salam

    پاسخحذف
  3. ولی به از این همه انیمیشن . کارخونه هیولاها رو خیلی دوست دارم

    پاسخحذف
  4. منم گریه کردم... وقتی Max مرد
    :-(

    پاسخحذف
  5. سلام علیرضا جان دیالوگ هایی که نوشته بودی رو به سختی خوندم و به شدت دوستشون داشتم . آره اعتقاد به خدا همیشه در ما بوده از وقتی ÷ای دین و ... وسط میاد آدم ها سست میشن . در مورد زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد هم که نشونه اش منم ....از همه ی این ها گذشته مادام توتلی پوتلی هم چیز ناب و یکتایی بود .


    میس شانزه لیزه

    پاسخحذف
  6. سلام بر علیرضای عزیز
    رفیق من معذرت می خوام که اینقدر نگرانت کردم
    والا حالم خوبه ولی اوضاع اصلا رو به راه نیست
    به دانشگاه ممنوع الورود شدم تا حکم کمیته انضباطیم بیاد
    هممون آچمز شدیم ، اوضاع خیلی خر تو خره
    آمادگی این رو داریم که هر لحظه تو خیابون یکی بیاد دستمون رو بگیره بکنتمون تو این ون قشنگ ها:دی
    از سایه خودمونم توهم داریم.
    حالم خدا رو شکر خوبه ، یک آدم مطمئنم تمام اطلاعات شخصیم رو داره اگه اتفاقی برام بیفته اون همه رو خبر می کنه.
    تا خبر نداده همه چی رو به راهه و جای نگرانی نیست..
    بازم معذرت می خوام و تشکر می کنم از این همه محبت
    جبران کنم انشاالله

    پاسخحذف
  7. هيچ كدومو نديدم
    سلام
    سعي مي كنم ببينمشون ولي
    دو تا غلط املايي داشتي كه هر دوش مربوط به كامه ي تمام ِ مي شه كه نوشتي "نمامه" اون ه كاملا اضافيه
    نويسا باشي

    پاسخحذف
  8. برای من که هنوز روی دست شزکت هیولاهای عزیزم چیزی نیومده حتی up هم هیچ حسی توم بوجود نیاورد.
    مری و مکس رو هنوز ندیدم.امیدوارم چیزی باشه که بتونه خاطره ی شرکت لولوها رو برام زنده کنه.
    موفق باشی.

    پاسخحذف
  9. http://www.khodnevis.org/persian/%D8%B7%D9%86%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/3563-%D8%AA%D9%82%D9%88%D9%8A%D9%85-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%DB%B4-%D8%8C-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DB%B0%DB%B4-%DB%B1%DB%B0-%DB%B1%DB%B3%DB%B8%DB%B8.html
    اینو از دست نده

    پاسخحذف
  10. من ندیدم این انیمیشن رو :) اما با غرور و افتخار اعلام می کنم خوشحالم که نام خارجکی من یعنی مری تو عنوان فیلم هست.البته من نظری راجع به مکس آقا ندارم.اصلا ایشونو ندیدم تا حالا.....:)

    پاسخحذف